1-2 تعریف مسئله و بیان تحقیق
1-2-1 بیان مسئله:
سازمانها برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده خود، بایـد کـادری از نیروهای لایق و توانمند در اختیار داشته باشد. که معمولاً این افراد به اسـتخدام سـازمان در مـی آینـد، و در طی مدت حضور علاوه بر خرد، تجارب و دانش حرفهای که از طریق آموزشهای دوران تحصیل به دست آورده اند با آموزشهای لازم در سازمان تلاش میکنند تا با معلومات به دست آمده از آموزشهای دوران تحصیل، به تجهیزات، امکانات، استفاده از قوانین و مقررات و دانشهای تخصصی و حرفـهای نیـز دست یابند؛ تـا آمادگی لازم برای انجام شایسته وظایف محول را به دست آورند. به کارگیری امکانات پیشرفتهای تکنولوژی تولید و ارائه خدمات منجر به توانمندسازی کارکنان و در نتیجه از بروز خطاهای انسانی در مواقع حساس جلوگیری میکند و ارائه خدمات و یا تولیدات متناسب با نیازهای مشتریان و جامعه افزایش خواهد شد. خطاهای انسانی از جمله عوامل مشکلات اساسی و پایهای در سازمانها میباشند که سازمانها را در معرض بحران قرار میدهند و موجب میشوند که سازمانها از رشد و پیشرفت باز بمانند و این مشکلات سبب کاهش اثر بخشی، کارایی و سر انجام بهره وری نیروی انسانی در سازمانها میشود. در دانشگاه پیام نور با توجه به تعداد زیاد دانشجو و پرداخت شهریه به صورت ترمیو همچنین تعداد زیاد نیروی انسانی شاغل که شامل اعضای هیأت علمیو کارکنان ادرای میباشد در سراسر کشور گسترده است و دارای گردش مالی بسیار زیادی در طول سال میباشد. از این جهت امور مالی دانشگاه پیام نوراز بخشهای بسیار مهم و استراتژیک دانشگاه میباشد که لزوم دقت و کاهش خطاهای انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد. خطاهای انسانی در عملیات مالی دانشگاه باعث ضرر وخسارات زیادی از نظر مالی به دانشگاه پیام نور میگردد. و در صورت عدم کنترل هزینهها و جرائم زیادی از این رهگذر به دانشگاه تحمیل خواهد شد.
بررسی خطاهای انسانی بر اساس مدل سه شاخگی ساختاری، رفتاری و زمینهای و شناسایی عوامل مؤثر در کاهش خطاهای انسانی و تجزیه و تحلیل و این موارد در جلوگیری از خطاهای انسانی به مدیران و سازمانها کمک میکند تا از ایجاد زمینههای بروز این خطاها جلوگیری کنند. در این تحقیق منظور از عوامل ساختاری همه عناصر، عوامل و شرایط فیزیکی و غیر انسانی سازمان است که در برگیرنده مجموعه روابط منظم حاکم بر اجزای داخلی سازمان که بدنه آن را میسازند . مانندساختار سازمانی. و منظور از عوامل رفتاری یا محتوایی کلیه عوامل مربوط به نیروی انسانی و روابط انسانی سازمان است که محتوای سازمان را تشکیل میدهد . مانند انگیزش، روحیه کاری و رضایت شغل، همچنین منظور از عوامل زمینهای عوامل محیطی و شرایط بیرونی سازمان است که به سازمان احاطه دارد و در سیستمهای اصلی سازمان از قبیل مشتریان، دولت، بازار و سایر سیستمهای محیطی سازمان است. که با شناخت زمینهای بروز خطاهای انسانی، میتوان نسبت به فرهنگ سازی ونهادینه کردن آنها با توجه به مقتضیات سازمانی اقدام نمود به طوری که با مشاهده هر گونه مشکل خطای انسانی در سازمان با دید سیستمیو نظام مند به بررسی تعاملات میان مؤلفه مالی مختلف سازمانی پرداخت و ریشههای خطاهای انسانی را شناخت، به این ترتیب با اقدام اصولی و پیش گیرانه میتوان عواقب زیان بار خطاهای انسانی را به حداقل رساند.
دانشگاه پیام نور به عنوان یک ارگان ارائـه دهنـده خـدمات آموزش عالی و بزرگ ترین دانشگاه دولتی در ایران بـا پراکندگی جغرافیایی زیاد، نقش مهمیدر حفظ و ارتقاء عدالت اجتماعی برای افراد جامعه بر عهده دارد و جهت دستیابی به این مهم همواره کاهش خطاهای کارکنان خود را به عنـوان یکـی از سیاستهای اصلی خود در جهت ارائه هر چه بهتر خدمات به افراد جامعه مد نظـر قـرار داده اسـت از قبیل پراکندگی، از نقاط مختلف جغرافیایی و عدم تجربه کافی همراه با وضعیت تحصیلی (شخصی) موجب شد که از یک طرف دانشگاه نتواند به اهداف خود برسد و از طرف دیگر کارکنان انگیزه خود را از دست بدهند. به همین دلیل و با توجه به مباحث مطرح شده محقق به آن است تا با بهره گرفتن از مدل سه شاخگی، ضمن تحقیق جامع، مسئله را بررسی نماید و امید است بررسی مسئله منجر به حل مشکل در زمینه کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی گردد. لـذا مـسئولان ایـن دانشگاه نیـز در صـدد اسـتقرار سیستم مالی جامع به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه اقتصادی، هستند.
با توجه به مسائل عنوان شده محقق بر آن شد تا ضمن تحقیقی با بهره گرفتن از مدل سه شـاخگی (میرزایـی اهرنجانی) از سه بعد ساختاری، رفتاری و زمینهای عوامل مؤثر در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی دانشگاه پیام نور را بررسی نماید.
1-2-2 اهمیت و ضرورت تحقیق:
خطاهای انسانی عوامل و مشکلات اساسی و پایهای در سازمان ما میباشد که سازمان ما را در معرض بحران قرار میدهد و موجب میشوند که سازمان ما از رشد و پیشرفت باز بماند و این مشکلات سبب کاهش اثر بخشی، کارایی و سرانجام بهره وری نیروی انسانی در سازمان میشود.
بررسی خطاهای انسانی بر اساس مدل سه شاخگی ساختاری، رفتاری و زمینهای تجزیه و تحلیل و این موارد در جلوگیری از خطاها به مدیران و سازمان کمک میکند تا از ایجاد زمینههای بروز این خطاها جلوگیری کنند. در این تحقیق منظور از عوامل ساختاری همه عناصر، عوامل و شرایط فیزیکی و غیر انسانی سازمان است که در برگیرنده مجموعه روابط منظم حاکم بر اجزای داخلی سازمان که بدنه آن را میسازند . مانند ساختار سازمانی. منظور از عوامل رفتاری یا محتوایی کلیه عوامل مربوط به نیروی انسانی و روابط انسانی سازمان است که محتوای سازمان را تشکیل میدهد . مانند انگیزش، روحیه کاری و رضایت شغل و منظور از عوامل زمینهای عوامل محیطی و شرایط بیرونی سازمان است که به سازمان احاطه دارد و در سیستمهای اصلی سازمان از قبیل مشتریان، دولت، بازار و سایر سیستمهای محیطی سازمان است. که با شناخت زمینهای بروز خطاهای انسانی، میتوان نسبت به فرهنگ سازی و نهادینه کردن آنها با توجه به مقتضیات سازمانی اقدام نمود بهطوری که با مشاهده هر گونه مشکل خطای انسانی در سازمان با دید سیستمیو نظام مند به بررسی تعاملات میان مؤلفه مالی مختلف سازمانی پرداخت و ریشههای خطاهای انسانی را شناخت، به این ترتیب با اقدام اصولی و پیش گیرانه میتوان عواقب زیان بار خطاهای انسانی را به حداقل رساند.
حسابها و مسائل مالی مناسب ترین ابزار اطلاعاتی برای تصمیم گیریها، سیاست گذاریها و تحلیلهای عملکردی را فراهم میآورد و به مسئولین کمک میکند که مفاهیم اساسی را گروه بندی کنند. انجام بدون نقص و خطا، ثبت و ضبط صحیح وقایع مالی به صورت منظم، نمایان کننده مدیریت درست و قوی در سطوح مختلف یک سازمان است. ازاین رو ضرورت کاهش خطاها در عملیات مالی خصوصاً خطاهای انسانی مورد توجه سازمانها از جمله دانشگاه پیام نور است.
حساسیت عملیات مالی و هزینههای بالا و گاهاً جبران ناپذیر خطاهای انسانی، اهمیت شـناخت عوامـل مؤثر در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی را صد چندان می
کند، مسلماً شناسایی، تجزیه و تحلیل این عوامل در کاهش خطاهای انسانی مؤثر؛ و باعث استفاده بهینـه و اثـر بخـش از نیروی انسانی خواهد شد. ازاین رو و در راستای لزوم شناخت عواملی که در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی در دانشگاه پیام نور مؤثر هستند محقق در این تحقیق با بهره گرفتن از مدل سه شاخگی در صدد بررسی جامع مسئله بر آمده، تا با شناخت بیشتر مدیران دانشگاه پیام نور در برنامه ریزی، تصمیم گیری و استرتژی با توجه به اطلاعات صحیح در جهت نیل به اهداف و مإموریتهای یاری کند.
1-3 سؤالهای اصلی تحقیق:
عوامل مؤثر در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی در مدل سه شاخگی کدام اند؟
آیا عوامل ساختاری در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی مؤثرند؟
آیا عوامل رفتاری (محتوایی) در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی مؤثرند؟
آیا عوامل زمینهای (محیطی) در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی مؤثرند؟
1-4 فرضیههای تحقیق:
1- عوامل ساختاری در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی مؤثر است.
2- عوامل رفتاری در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی مؤثر است.
3- عوامل زمینهای در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی مؤثر است.
1-5 اهداف تحقیق:
1-5-1 هدف اصلی تحقیق:
بررسی عوامل مؤثر در کاهش خطاهای انسانی در عملیات مالی با بهره گرفتن از مدل سه شاخگی (ساختاری، رفتاری و زمینه ای) که تجزیه و تحلیل این مدل کمک به جلوگیری از بروز خطاهای انسانی در سازمانها میشود.
1-5-2 اهداف فرعی تحقیق:
هدفهای فرعی شناسایی؛ 1. شناخت عوامل شرایط فیزیکی و غیرانسانی مرتبط با سازمان است که بدنه اصلی ساختار سازمان را تشکیل میدهند. 2. شناخت عوامل عوامل مربوط به نیروی انسانی (محتوایی) و 3. شناخت عوامل محیطی که ارتباط مستقیم با شرایط فیزیکی و نیروی انسانی سازمان دارند، که باعث جلوگیری از بروز خطاهای انسانی در سازمان میشوند.
1-6 استفاده کنندگان از تحقیق
کلیه ذی نفعان، دست اندرکاران مالی، مدیریت، تصمیم گیرندگان سازمانها و سیاست گذاران از جمله مدیران دانشگاه پیام نور، مؤسسات مالی و حسابرسی، امور مالی دانشگاه پیام نور و سایر ادارات و سازمانها یی که نیروی انسانی در انجام امور مالی آنها نقش اساسی دارد.
1-7 روش تحقیق:
تحقیق در لغت به معنای درست و راست گردانیدن، پیدا کردن، یافتن یا جستجوی حقیقت آورده شده است. تحقیقات علمیبراساس دو مبنا، یعنی هدف و گردآوری دادهها به صورت زیر تقسیم بندی میشوند.
الف) تحقیقات علمیبر اساس هدف:
براساس هدف تحقیقات علمیرا میتوان به سه گروه بنیـادی، کاربردی و عملی تقسیم کرد.
تحقیقات بنیادی: هدف تحقیق بنیادی تبیین روابط بین پدیدهها و افـزودن بـه مجموعـه دانـش موجود در یک زمینه خاص میباشد. در تحقیق بنیادی نظریه مورد بررسی قرار گرفته و تأیید یا تعدیل میشود.